Lørdag den 21/10-2006 med tømmermænd og 10 timers Advanced Civilization!

BLA BLA BLA [udefinerbar popmusik... click -> snooze] 5 minutters stilhed... BLA BLA BLA BLAA NYHEDERNE BLA BLA [click -> snooze] BLA BLA [click -> snooze] BLA [click -> snooze] BL.. [click -> snooze] ?? "PIS ER KLOKKEN SÅ MANGE!!?" ... "Hvorfor har jeg både ondt i hovedet og i nakken?"... "Hvorfor er alting så tåget?"

Tja kender du det med at man lige er til fødselsdag og så lige lader sig overtale af sin gode veninde Helle Hobbit og fødseldags"barnet" Rune Præst, til liiige at tage med ind og få den legendariske "én enkelt mere".

Jeg er efterfølgende overbevist om at Helle og Rune er udsendte dæmoner fra de aller dybeste niveauer af Barcardi Helvede...
De udså stakkels lille viljesvage mig, som aldrig går i byen, og angreb fra alle sider med alkohol og kavalergange ;O)

Vi endte på Peppers, som Brian Larsen forinden havde solgt til mig som: et hyggeligt sted hvor der var Live-musik og det var gratis at komme ind... Ingen af delene viste sig helt at passe, men det var super sjovt og hyggeligt. Den stod på øl, white russians, sang, headbanging og en del svingen med træbenet (Yaaarrr!). Man kan så spørge sig selv efterfølgende om man absolut behøver at headbange, bare fordi man har langt hår?! (Oh the pain is excruciating).

Det hele må have været en elaborat plan for at svække mig til det det hele handler om: vores længe planlagte marathon Advanced Civilization dag. 10 timer, hvor gnavne gamle mænd overtager den civilizerede verden! Denne gang var det virkeligt oldschool, for denne gang var der hentet hardcore folk helt tilbage fra den legendariske tid i HERO (den gode tid, før det gik i hundende).

Så for god ordens skyld bliver jeg nød til lige at præsentere Gowg'erne:

"The Grumphy Old Wise Guys"

Michael "Jønke" Jørgensen

Notorisk kendt for hans rovdyrs fakta og hans evne til aldrig at kunne huske folks navne og derfor tror folk er tilfredse med at hedde "Du der...", "Drengen i træningsdragten" eller "Mi...mo..marle...lu...la.. Jane?". Jønke arbejder som jurist og er muligvis arvesynden selv! Han dukker ind imellem ud af tågerne for at spille med i mit Star Wars, spille med i strategispil eller snakke om det her Aliens scenarie han godt kunne finde på at kører en gang :O)
Henrik "Heinreich" Munch
Henrik er edbmand og har en dyster fortid som bl.a. Call of Cthulhu spiller og har altid haft en forkærlighed til større strategispil, især hvis han kan spille tyskerne. Det har gennem tiden foranledt mange af os til at tro at Henrik en dag overtager verden som vi kender den og laver sit eget "Heinreich". Henrik har en dejlig grovkornet humor, men af mystiske årsager går erotiske vittigheder helt hen over hovedet på ham :O)

David "Hvorfor kører I allesammen på mig" Sander

Så er der vores allesammens David, som jo gerne spiller med i større strategispil og rollespil. Hans udgangspunkt er at det går ham dårligt og kun bliver værrer. Af mystiske grunde vinder han alligevel ind i mellem... What's up with that? David snakker også et helt specielt sprog, så man skal lige kende hans lingo. F.eks. betyder "Hyggeligt"noget i stil med: vildt-sejt-og-mega-owerpowered. "Søde tropper" = psyko-overdrevne-worlddevastating-dræbersoldater og "Jeg skal godt nok kæmpe for at følge med" = HA HA HAAA LOSERS, NU HAR JEG VUNDET OG DER IKKE NOGET I KAN GØRE VED DET!! SO LONG SUCKERS!

Brian "Stilhed før Stormen" Larsen

Brian har været fast spiller i mit Star Wars siden tidernes morgen (det er i det her tilfælde ca. 1992), hvor han sammen med Lars "Røde" og banden, var de unge irreterende møgunger der invaderede klubben (HERO). De blev dengang fodret med så mange characterpoints per gang, som min kampagne nu får på et halvt år. Det var nødvendigt for at de kunne bygge deres karakter bare lidt bedre og ikke bare bruge dem på at overleve angreb fra emperiet, men især angreb af hinanden, på hinanden :O) Brian bruger oftes taktikken med at være den mere stille tilbageholdende spiller, som så velovervejet angriber alt og alle. Brian bryder sig ikke så meget om spil, hvor man skal have allierede for hva faen skal man med dem? Han vil helst bestemme det hele selv :O)

Johnny "The Noob" Madsen

Johnny er kun newbie i denne gruppe og i forhold til at spill Adv Civ. Han havde ingen anelse om hvad han gik ind til, men han tog det i stiv arm. Johnny har, inden han for et par år siden kom til Nexus, spillet mange forskellige ting og været en del af miljøet. Johnny vidste at den bedste indgangsvinkel var hele tiden at vende tilbage til at sige: "Hey den regel har jeg vist ikke fået at vide?!" og så håbe på at vi andre senildemente ikke kunne huske om det var rigtigt :O)

Thue "King of the Nerds" Eriksen

Så er der selvfølgelig undertegnede selv. Her kan du selv indsætte en seranade af selvforherligende ord. Min største rolle er nok oftes at det er mig der bruger usandsynlige summer på at købe et hav af spil og så prøve at lokke alle omkring mig til at spille dem :O) Som min spillestil til denne dag, havde jeg valgt at lade som om at jeg ikke havde sovet for lidt og var totalt in charge! Men jeg kunne ikke engang narre mig selv, så min eneste forhåbning endte med at være at Brian måske var mere smadret end mig, for han var også med i byen :O) (Who was I kidding?)

Nå men vi fik startet spillet op og fik sat Johnny ind i reglerne. Advanced Civilization er et Avalon Hill spil fra 80'erne og 90'erne, som er MEGET svært at opdrive nu. Det løber for det meste op i $300 på eBay. Det er ikke et wargame og du må balancere opbygningen af din civilisation med ressourcer, byer, handelsvarer og teknologier. Grundprincippet er simpelt, men taktikken er dyb. Som Mads Moesgaard sagde da han kiggede forbi: "Det er som at spille et 6 mands spil skak...". Det kan der være noget om.

Civilization kortene som Jønke og David her kigger på er en af de vigtigste ting i spillet og giver mange forskellige fordele.

Spillet skred stille og roligt frem. Vi var ikke sååå hurtige og strukturerede i vores runder, for vi snakkede nok lige lovligt meget, meeen det var hyggeligt. Jeg spillede Afrika og blev stort set ramt af alle de groveste katastrofer i spillet, hver trejde runde :O) Jo, jo den er god nok! Selv David sagde han synes det var synd for mig! Blandt andet gjorde en frisk lille borgerkrig at Brian overtog halvdelen af mit emperie.
Jeg mener selv der var flere grunde til min ulykke (indsæt selv en passende mængde violinspil):

  1. Barcardi Dæmonerne fra før. Damn you party fiends :O)
  2. Jeg havde sovet for lidt og kunne ikke holde overblikket i så lang tid.
  3. Jeg havde fået smitsom tudefjæstitis.
  4. Fik jeg nævnt jeg ikke havde sovet ret meget..?

Well, Jønke gik af med sejren som Assyria og efterlod vi andres verden i ruiner af salte tårer, bitterhed og violinspil. Der er kun ÉN ting der er værre end at tabe et spil... Det er at tabe et spil til Jønke!! There will be no living with him now! Heldigvis glemte han at sige: "Sjovt spil, hvad hedder det?"

Det skal da også lige nævnes at vi jo langt fra var de eneste der var i klubben i de 10 timer. Mikkels kampagne med Jesper og Marc kørte.

Den blev efterfølgende afløst af Kaspers altid nærværende Star Wars kampagne.
Ved spise tid endte det med at vi allesammen spiste sammen i fællesrummet. Her ses f.eks. Peter der koncentrerer sig om at få sit hår til at gro... Han får så hjælp af Kaspers "Magic Hands" (??). Jeg har kun ét råd til at håndterer sådanne situationer: Nik og smil (and skip the cutscene and run like hell...)
Afslutningsvis, da alt spilleri var ovre, gik Clara og Cille lige ud og "dullede sig lidt op", for efterfølgende at gå i byen.

Jeg skyndte mig at flygte inden Jønke nåede at foreslå at vi da også lige kunne "nå én enkelt"...

"Some people have party friends... I have party fiends!" - Thue

Tak til Rune Præst og knus til Helle Hobbit for deres ufrivillige deltagelse i min dårlige undskyldning for at tabe ;O)

Kommentarer

Thue Eriksen sagde…
Hæ hæ jeg vidste det Jønke, du ER arvesynden! :O)

Jeg håber du er med næste gang så Dan!
Thue Eriksen sagde…
Giv den et par måneder Dan, så spiller vi igen :O)

Hey Kasper "Potte" spørg Peter [nikker og smiler]
Thue Eriksen sagde…
Jeg har en bedre idé! Vi spiller "Wack der Jönke". Vi skal bare bruge en Jønke og et assorteret arsenal af håndvåben ;O)