Mandag den 22/01-2007 Første play-test af det nye AT-43!

Mandag... Vagt... You know the drill... Men ved du hvad AT-43 er for et spil måske?! Det er nemlig lidt specielt og kan på nogen områder faktisk risikere at være lidt banebrydende for figurspilshobbyen. Men lad os kigge på det...

Først en lille fortælling dog... Jeg har i år 10 års (!!) jubilæum ude på Bakkelyst hvor jeg arbejde som klubpædagog. Det er vi nogle stykker der havde of fejrede det hyggeligt og uformelt i sidste uge. Det udløste en gave, en fin og dyr "Global" kniv. Jeg har dog en super kokkekniv, så jeg valgte at bytte den. Så tænkte jeg, hvad skal jeg så købe? Noget andet praktisk jeg mangler... Hmm... tænke tænke og pludseligt står jeg ved Asgård Games med en stor kasse i hænderne og har brugt alle mine penge på nørde-ting! Overraskende? Næh egenligt ikke :O)

GET ON WITH IT!!

Ja ja okay så. AT-43 er lavet af det franske Rackham Games som også laver tabletopspillet Confrontation og brætspillet Hybrid. Deres figurer er fantastiske og virkeligt godt lavet. AT-43 anderledes på flere måder: Det er deres første sci-fi spil, det er en helt ny verden og det har malede figurer. Det sidste er for mig en spændende og afgørende faktor. Jeg er personligt meget mere spiller end maler, men vil også have min hær er malet... Det betyder en masse arbejde som jeg ikke altid synes er lige sjovt. Så for mig er det spændende at At-43 kommer med flotte malede figurer! Mere om det senere.
Kassen spillet kommer i er meget stor og meget flot. Den præsenterer spillet super nice og har et fliplåg der gør man kan se indholdet af kassen og se alle de fine ting der er med. MEN kassen er stort set ubrugelig efter du har pakket spillet ud, da det simpelthen er alt for bøvlet at bruge den til opbevaring og transport af figurerne og tingene. Det er lidt ærgeligt, men det er jo så et tabletopspil så os garvede har jo nok noget andet at have det i...

Hvad får du så? Ja du får faktisk en lækker og komplet pakke. Der er 2 units U.N.A. White Star Steel Troopers + en stor Fire Toad Combat Strider og 2 units Therian Storm Golems + en meget stor Wraith Golgoth. Der er også en fed container + 6 "beton" vægstykker til terræn + et dobbeltsidet spillemåtte i plakatpapir, som scenarierne udspiller sig på. Så får du statkort til tropperne, et målebånd (fjederen der ruller det op virker lidt svag) og så regelbogen. Så der er alt hvad du skal bruge og det er klart til spil "out of the box". Ingen limen, ingen samlen, ingen malen!

Jeg havde aftalt at spille med Morten og vi tog bare det hele fra en ende af. Regelbogen er på fem forskellige sprog, men reglerne er ikke længere en 24 sider, inklusiv de 6 missioner. Den er lavet som programmeret indlæring, hvor du læser 5 siders super basisregler og så lærer du flere og flere regler og enheder at kende for hver mission. Det er smart især for unge og nye, MEN det går så også at de første 2-3 missioner, nok aldrig vil blive spillet igen efter første gang, da der simpelthen er for lidt indhold i dem... Der kommer dog løbende nye missioner på AT-43's hjemmeside, så det er fint nok.

Man skal også huske på at det er et "initiation set", altså et begynder/intro sæt og at de advancerede (rigtige) regler kommer i en bog til marts! (Der går endda rygter om at man kommer til at kunne downloade dem gratis).Første mission brugte kun de 2 store Combat Striders. Jeg spillede hele vejen igennem United Nations of Ava's White Star tropper og Morten spillede de onde robot aliens, Therians. Min Fire Toad Combat Strider skulle slippe ud af kortet og hans Wraith Golgoth skulle smadre den. Som det kan ses, fik jeg klø. Det tog 10 min. Mission nr. 2, gik straks bedre. Der lærte man at bruge infanteriet og der blev Therians Storm Golems, mejet ned af U.N.A.'s Steel Troopers!Den 3. mission tog flere regler med, bl.a. en ret fed regel omkring "fire zones". Det går ud på at hver enhed der skyder dækker et område der måles fra de yderste figurer i den enhed der skyder til de yderste figurer i den enhed der bliver beskudt. Området der imellem er så deres fire zone. Står der venlige eller fjendtlige enheder i den og tættere på de skydende i målet, så bliver impacts (de slag der rammer) først allokeret til dem og så først bagefter til det oprindelige mål!! Det betyder at man skal passe på friendly fire.

Det havde jeg lige forklaret Morten, hvorefter jeg selv skyder, så jeg faktisk KUN kan ramme mine egne tropper :O) Funny Stuff! Så jeg starter ud med at dræbe en af mine egne... Flot. Men faktisk en fed regel.

Mission 4, begyndte at skrue op for blusset og tilføje nogle seje Missile Launchers og nogle terræn effekter, her Plasma Generators, og det fede er at det hele er med i kassen! I den her mission var det også tydeligt at det her altså er hardcore sci-fi. Våbene kan altså skyde rigtigt langt, det bliver dog sværere at ramme på lang afstand, men det er lidt cool. Missile launcheren havde dog "locked target" så den ramte på 3+ på en sekssidet terning. Den kan så kun bruges mod terræn og Combat Striders, men den er sej!

Vores umiddelbare konklussion er at det virker spændende og at spillet virkeligt åbnede op i de senere missioner, da der kom flere tropper med osv. I starten var vi nok begge lidt nervøse for at det var alt for simpelt :O) Glæder mig til at se de advancerede regler til Marts. Imellem tiden, vil jeg spille resten af missionerne og downloade flere.

Næste testprojekt bliver jo så nok Infinity og så skal Hybrid også lige ordentligt på bordet!

Der var selvfølgeligt også gang i andre ting. Kasper og Appelon er begge gået amok og har startet et våbenkapløb af en anden verden. Appe købte Cygnar og Kasper svarede igen med at købe Menoth :O) Så Kasper den Hellige, tog en kamp mod Alexander og vandt den ret hurtigt...... hvilket han mente berettige at vi tog et vinderbillede af ham. Så her af han: "Potte the Holy Bastard" (og NEJ det er ikke uoriginalt at alle jeg giver navne hedder noget med bastard!).Appe skulle spille mod Peter. Det skulle være 1000pt. Så i det ene hjørne: "Appe the Lightning Bastard"...
... mod: "Peter the Evil Goody Two-Shoes Bastard".

De to har en tendens til at gå så sent i gang at de umuligt kan nå at blive færdige inden de skal hjem, så det gjorde de selvfølgelig igen :O)

Kommentarer