Torsdag den 12/04-2007 Saga Skoven kommer til Nexus

Torsdag aften kommer jeg ikke så tit i Nexus, men i dag havde jeg en aftale med Tube og Facius... De to skal nemlig sammen med Kasper Hansen være med i min Saga Skoven kampagne, der kører ude på Bakkelyst i den fritidsklub, hvor jeg arbejder.

For jer der ikke ved hvad Saga Skoven er, så kan jeg da lige kort fortælle at det er en levende eventyr-rollespils kampagne, for 3. til 5. klasses børn. Kampagnen har kørt 10 spille gange før jul og går i gang med sæson 2 her på onsdag d. 18. april. Der er 61 børn der har lavet en rolle. Du kan læse mere her. Det specielle ved den er at jeg grænse tester hvad børnene kan rumme af regler og hvad de kan magte af selvstyring. Indtil nu har jeg sprængt alle rammer for hvad jeg regnede med de kunne magte. Det hele er mundet ud i regelsystemet "Fantasiens Øje", som nu ligger færdigt til test i sæson 2. Systemet er ikke er "du kan hvad du kan" system, men et system med mange spændende job, evner og magier. Grunden til at jeg har valgt at gåden vej, er at min klare oplevelse er at børn (og mange voksne for den sags skyld) elsker det med at kunne se frem til at "bygge" sin karakter sejere og bedre. Det er fantastisk at se hvordan børnene kan stå og planlægge hvilke evner og jobs de skal spare sammen til at købe for deres erfaringspoint og vilke snedige komboer der virker godt sammen og kan hjælpe med at løse deres opgaver.

Tube, Facius og Kasper skal derfor sættes ind i Fantasiens Øje reglerne og det var det opgaven stod på i aften.
Vi kom i gang lidt over otte og brugte et par timer på det. Først startede jeg op med at lave en gennemgang af plottets højdepunkter i de første 10 episoder og fortalte om de forskellige fraktioner der er med. Derefter snakkede vi om hvad vi havde af idéer til hvad de kunne komme ind og spille. Det gik altsammen meget let og det endte med at Facius kommer ind som en Grå Ork livvagt han har spillet før, men som nu er faldet i unåde. Tube kommer med som elver sagn helten Simeon Solaris, som er ranger-druid og virkeligt bad ass :O) Kasper spiller sin ridder Sir Greil Valorian, som har været med længe.

Så kastede Tube og Facius sig over at læse reglerne igennem. Det gik super og de havde ikke andet end roser til dem, både med hensyn til sproget de er skrevet i, sværhedsgraden og de seje evner. Det jo fedt med ros, for så får man endnu mere energi at arbejde med. Teorien er jo kun den ene side, så jeg evaluere selvfølgelig med dem, når de har prøvet dem i praksis. Målet er jo netop at både nybegynder børn og erfarne rollespillere skal kunne finde ud af det og synes det virker fedt!

Til sidst satte vi os ud i fællesrummet og så lavede de selv deres karakterer og det gik også uden problemer. Så nu mangler jeg bare lige at gøre det samme med Kasper og så er vi klar til spilstart. Så det er still a work in progress :O)

Nå men vi var jo ikke de eneste der var dernede...
Mikkel og Meyer var der også. Mikkel snakkede ivrigt løs omkring noget Gundam anime rollespil han vil til at starte op.
Mick og Thorn kom også og det endte med vi til sidst sad i sofaen og legede Dr. Thorns Humorhjørne... (Don't ask!).

Kommentarer